Taxi & Overheid

***NOTE
De Vlaamse regering rolt een nieuw taxidecreet uit dat tegen 2020 in voegen moet gaan. Een hoop nieuwe regels moeten er voor zorgen dat we binnen een dik jaar meer en goedkopere taxi's op de baan tegen moeten gaan komen in Vlaanderen. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is alvast blij met de beslissing.
Kan je in de rest van Europa vaak voor een appel en een ei met de taxi ergens naartoe, dan is een taxirit in België buitensporig duur. Daar is echter een - goede - reden voor, want in België wordt er zwaar toegekeken op de taxisector. Zo zijn er stevige vergunningen, wordt een taxi vaak beperkt tot de gemeente waar hij een grondgebied heeft en zijn er vaste tarieven opgesteld om sociale dumping tegen te gaan. Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts heeft samen met de Vlaamse regering een nieuw taxidecreet uitgewerkt dat er voor moet zorgen dat het landschap tegen 2020 er volledig anders uit gaat zien.
Het globaal plan is om meer taxi's per inwoner aan te kunnen bieden (nu is dat nog 1 per 1.000 inwoners) en die taxi's betaalbaarder te maken. Enkele stappen die worden genomen is het schrappen van vaste tarieven, het afschaffen van het werkingsgebied en het verplichten van Nederlands als een basiskennis voor de taxibestuurder.
Uber-alles
Het nieuwe decreet zorgt ook voor een grijze zone voor het door officiële taxidiensten verguisde Uber. Al ligt Weyts nog toe dat het nieuwe taxidecreet ook ruimt biedt voor de ontwikkeling van nieuwe concepten, zoals Uber. Vanaf 1 januari treedt het nieuwe decreet in werking. Waardoor in een ideaal scenario de taxi een stukje goedkoper moet worden in Vlaanderen.

***

Taxidecreet is gestemd

Het Vlaams Parlement heeft het taxidecreet, dat het Vlaamse taxilandschap hertekent, woensdagnamiddag 20 maart goedgekeurd.

Bij de geplande stemming op 27 februari liep het mis. Een amendement van oppositiepartijen SP.A en Groen voor de invoering van minimumtarieven werd toen tegen de verwachtingen in unaniem goedgekeurd. De meerderheidspartijen zagen hun vergissing te laat in, waardoor men de tweede lezing moest aanvragen en het decreet niet verder gestemd kon worden. Afgelopen week werd de tekst opnieuw geagendeerd, maar toen vroeg de oppositie een tweede lezing.

Het nieuwe decreet schrapt ten laatste in 2020 de bestaande vaste tarieven. Exploitanten zullen in de toekomst zelf hun prijs kunnen bepalen. Ook het quotum van 1 taxi per 1.000 inwoners verdwijnt, net als de beperking van het werkingsgebied tot het grondgebied van een gemeente. De Vlaamse regering hoopt daarmee de taxi goedkoper te maken. Verder moet het nieuwe decreet de komst van nieuwe concepten en deelplatformen zoals Uber regelen.

De VVB en de taxi vallen voortaan onder eenzelfde vergunning en worden "straattaxi" die in heel Vlaanderen vervoerdiensten kan aanbieden. Voor de standplaatsen in de steden is een bijkomende machtiging als "standplaatstaxi's" van de stad vereist.

De definitieve tekst die aangenomen is door de plenaire vergadering is pas binnen enkele dagen beschikbaar.


Afdrukken